Reisverzekering

Verzekeringsmaatschappijen zijn geen Samaritanen. Zij volgen nauwgezette procedures en ieder schadegeval wordt nauwlettend onderzocht om na te gaan of de voorwaarden van de onderschreven polis wel van toepassing zijn. Het is dus goed om de volgende spelregels in acht te nemen. Zo voorkomt u teleurstelling of nare verrassingen. Liesbet’s Reiscenter kan u helpen om de juiste procedure te volgens. 


Annuleringsverzekeringen dekken nooit ‘bestaande risico’s’. Als de oorzaak van uw annulering reeds bestond op het ogenblik van de reservatie zal er geen terugbetaling gebeuren.


Een annuleringsverzekering sluit je af bij het reserveren van uw reis, niet 14 dagen later wanneer je voelt dat je ziek gaat worden.
Wanneer u vast stelt dat u zal moeten annuleren – wacht niet maar breng onmiddellijk uw reisbureau op de hoogte – de annuleringskosten lopen op naargelang uw vertrekdatum nadert. U hebt immers een wettelijke verplichting om de schade te beperken.


U zal moeten aantonen dat u die dure Vuitton handtas of die Rolex horloge echt wel bent kwijt geraakt op reis – u kan dit bewijzen door aankoopbons, foto’s of een aangifte ter plaatse.


Waardevolle zaken zoals fototoestellen, laptops, smartphones, juwelen enz. houdt u in uw handbagage – de luchtvaartmaatschappij zal deze nooit vergoeden als ze in uw reiskoffer zaten.
Pronk niet met uw rijkdom of geld in het buitenland – die dure videocamera waarmee u zwaait vertegenwoordigt in sommige landen een jaarloon.


Laat de buitenlandse arts (of andere autoriteit) rechtstreeks contact nemen met de alarmcentrale van de verzekeraar. Zij zullen samen beslissen wat moet gebeuren en wie de kosten zal dragen.
Keer niet zo maar op eigen initiatief terug in de veronderstelling dat de verzekeraar sowieso alles zal betalen. Bij twijfel contacteer uw reisbureau.